Probabil ai mai citit articole sau alte materiale care puncteaza distinctia dintre “a fi sef” si “a fi lider”. Exista, desigur, o mare diferenta si studiie de specialitate sustin ca in proportie de 60%, inteligenta emotionala este cea care face diferenta.

Leadership-ul este o caracteristica proactiva si duce, implicit, la construirea unei afaceri de succes.

Sunt foarte multi profesionisti, cu studii de specialitate solide in domeniile lor de activitate, dar nu toti dintre acesti pot fi si lideri, probabil din cauza lipsei documentarii cu privire la inteligenta emotionala si cum poate fi ea aplicata. A sti cum sa-ti coordonezi echipa astfel incat sa devina productiva si eficienta tine de studiul suplimentar al inteligentei emotionale.

La prima vedere pare destul de usor sa fii un lider desavarsit si sa fii capabil sa motivezi in permanenta o echipa sa performeze, insa daca adaugam deadline-urile zilnice, situatiile de criza si provocarile care intervin in mod neasteptat, lucrurile se complica. Leadership-ul presupune identificarea acelor eventuale probleme si rezolvarea lor inca din faza incipienta. Un lider adevarat nu lasa niciodata ca problemele sa ia proportii, el analizeaza, planifica si isi ajuta ecipa sa se adapteze noilor circumstante si oportunitati.

Liderul este vizionar

Viziunea unui lider este cea care ofera directii de urmat. Asadar, viziunea este obligatorie pentru un lider. Chiar daca afacerea este in faza incipienta sau nu, echipa care trebuie coordonata va avea un drum de urmat, drum pe care liderul conduce. Fara viziune, ar fi un drum alambicat, plin de suisuri si coborasuri neprevazute, care vor destabiliza, cu siguranta, echipa si implicit, buna functionare a afacerii.

Liderul autentic imparte viziunea sa cu ceilalti

Nu poti face oamenii sa te urmeze decat daca impartasesti cu ei viziunea ta si le explici care este scopul actiunilor pe care urmeaza sa le intreprinda. Astfel, oamenii vor incepe sa creada in tine prin prisma ideilor in care cred, idei comune cu ale tale – in fond, o echipa de succes este cea care impartaseste teluri comune.
Oamenii trebuie sa vada in viziunea ta, nu doar visul tau, ci realitatea la care contribuiti cu totii.

Liderul este cel care preia comanda

Tu esti cel care ia decizii, care planifica si care trebuie sa se asigura ca planul este implementat intocmai. Prin urmare, tu trebuie sa preiei conducerea si sa fii aproape de echipa ta. A oferi sfaturi si a monitoriza de la distanta nu functioneaza, sau cel putin nu sta in firea unui lider adevarat. Unui lider nu ii pot scapa niciodata lucrurile de sub control.

Un lider ii inspira pe cei din jur prin puterea exemplului

Ceea ce ne inspira pe noi oamenii, este integritatea unui lider si faptul ca nu se dezice niciodata de la valorile si viziunea in care crede si pe baza carora actioneaza. Liderul nu devine cel mai bun inca din primele zilele ale afacerii sale, el isi dezvolta deprinderile in timp.

Ceea ce trebuie noi toti sa constientizam este ca leadership-ul poate fi invatat si asimilat.