Exista un singur criteriu MAJOR de care trebuie sa se tina cont in momentul alegerii unui spatiu de retail: “LOCATIA”. In termeni cunoscuti de toata lumea, locatia este echivalentul vadului comercial. Asadar, putem considera ca o locatie este bine aleasa in momentul in care in zona respectiva exista o circulatie pietonala intensa.

Exista mai multe caracteristici care determina o alegere potrivita a locatiei, dupa cum urmeaza: densitatea populatiei, accesul facil, vizibilitatea, aspectul, intrarea/iesirea, parcarea si sinergia comerciala. Cea din urma caracteristica se refera la faptul ca intregul are o valoare mai mare decat suma partilor. Pe intelesul nostru, un retailer situat langa alti retaileri, indeosebi care au aceeasi piata targetata, iese in mai mare castig decat daca ar fi fost singur in zona respectiva.

Un exemplu la indemana de sinergie comerciala poate fi reprezentat de Unirea Shopping Center. Acolo, cumparatorii au acces la o serie de produse si servicii variante, care le-ar putea deservi toate nevoile intr-un singur loc: cumparaturi pentru haine, incaltaminte, schimb valutar, mancare, salon de infrumusetare, copy center etc..

In cazul in care vizati deschiderea unui punct comercial sau mutarea locatiei, cel mai indicat ar fi sa apelati la serviciile unui consultant imobiliar specializat in spatii comerciale.

Specialistii spun ca cei mai multi clienti in cautare de spatii comerciale pot fi companiile cu branduri consacrate deja (romanesti sau straine) si companiile mici si mijlocii aflate fie la inceput de drum, fie cu inca maximum 2 locatii existente deja.

In cazul companiilor cu branduri consacrate, sunt realizate studii de piata in vederea alegerii celei mai bune locatii, iar consultantul imobiliar care le deserveste nevoile, are un rol foarte important in acest proces, avand posibilitatea, in baza experientei si a cunostintelor din piata locala, sa confirme sau sa infirme rezultatele studiilor.

Companiile mici au si mai mare nevoie de prezenta consultantului imobiliar intrucat este putin probabil sa dispuna de resursele necesare efectuarii unor studii de piata.

Si inainte de toate, consultantul imobiliar are cunostintele necesare cu privire la restrictiile impuse de autoritati. Spre exemplu, in cazul deschiderii unui restaurant trebuie respectate aspecte normative legate de: dimensiunea spatiului, a spatiului de depozitare si a bucatariei, numarul toaletelor raportate la numarul de mese etc.


La costul chiriei se adauga cheltuielile cu amenajarea spatiului

Pe masura ce locatia se indeparteaza de centru, chiriile pentru spatiile de retail inregistreaza scaderi considerabile. O estimare a costurilor, raportate la zone, ar putea fi urmatoarea:

– zona ultracentrala: 40 – 100 $/mp/luna
– zona centrala: 20 – 40 $/mp/luna
– zona semi-centrala: 10 – 25 $ mp/luna
– zona periferica: 6 – 15 $/mp/luna

Proprietarii spatiilor de retail solicita, in mod normal, o garantie bancara echivalenta cu 2-3 luni de chirie. Amenajarea spatiului este principalul aspect de care trebuie sa se tina cont, odata rezolvata problema chiriei. Costul estimativ al unei amenajari de spatiu este cuprins intre 100 si 300 $/mp. Desigur ca putem vorbi si de costuri de peste 1000 $/mp in cazul amenajarii unor spatii destinate cluburilor sau restaurantelor de lux.

Sfat: este indicat sa apelati, pe langa serviciile unui consultant imobiliar si la serviciile unui arhitect/ specialist in design-ul interior, pentru a fi sigur ca veti economisi atat timp, cat si bani si veti evita eventuale neplaceri sau probleme ulterioare!!!