Un plan de afaceri este acel document care descrie in detaliu cum isi propune un business, de cele mai multe ori un business nou infiintat, sa isi atinga obiectivele. Planul de afaceri abordeaza noua afacere din toate perspectivele: de marketing, financiare si operationale. Acesta este un instrument fundamental pentru orice afacere la inceput de drum, impetuos necesar.

Un plan de afaceri bine scris incepe cu un rezumat al afacerii, inclunzand o descriere detaliata a acesteia, a serviciilor si/sau a produselor si un raport narativ referitor la cum se intentioneaza atingerea obiectivelor. Ar trebui, totodata, furnizata o analiza a industriei din care afacerea va face parte si a modalitatii in care aceasta se poate distinge fata de restul competitorilor.

Proiectiile financiare

Un plan de afaceri complet trebuie sa contina un set de proiectii financiare ale afacerii. Acestea prevad evolutia financiara si includ bugetul in ansamblu, atat cel curent, cat si cel proiectat, o analiza a pietei si abordarea strategica in piata.
Intr-un plan de afaceri, cel care dezvolta afacerea isi proieteaza veniturile si cheltuielile pentru o anumita perioada de timp si descrie activitatea operationala, in raport cu acele costuri necesare desfasuarii activitatii.

Consideratii practice

Ideea din spatele unui plan de afaceri este aceea de a ajuta antreprenorul sa aiba o imagine mult mai clara a costurilor potentiale si a pierderilor pentru a fi capabil sa ia cele mai bune decizii de business.

Dimensiunea unui plan de afaceri variaza de la o afacere la alta, dar in general, toate informatiile ar trebui sa se incadreze intr-un document de 15-20 de pagini. In cazul in care exista elemente esentiale care ocupa mai mult spatiu (ex. O aplicatie pentru un patent) acestea ar trebui mentionate in planul de afaceri si atasate ca anexe.

Daca sunt anumite aspect interesante in mod special cu privire la afacere, acestea ar trebui evidentiate si utilizate in scopul atragerii dispozitiilor financiare. De exemplu, afacerea cu masini electrice Tesla Motors Inc.’s a inceput de la un simplu plan de afaceri.

Un plan de afaceri nu trebuie sa fie un document static. Avand in vedere ca o afacere creste si se dezvolta, tot asa trebuie sa se intample si cu planul de afaceri. O evaluare anuala a planului ii va permite antreprenorului sa actualizeze informatii importante legate de abordarea noilor piete, spre exemplu, si asigura, totodata, oportunitatea de a privi in retrospectiva pentru a observa care obiective au fost atinse si care nu.

Nu exista o structura standard pentru planul de afaceri, insa ar trebui ca in coprinsul acestuia sa se regaseasca urmatoarele sectiuni:
1. Descrierea generala a afacerii
2. Produsele si serviciile
3. Planul de marketing
4. Planul operational
5. Managementul si organizarea
6. Costurile pentru inceputul afacerii
7. Planul financiar

Daca acest articol ti-a fost util, te invitam sa dai Like paginii noastre de Facebook. Astfel vei fi notificat ori de cate ori publicam articole de interes pentru tine si afacerea ta.